Intropagina van de fietstocht Eindhoven - Barcelona Onze gefietste route, plus officiele route Paul Benjaminse reisverslag deel 1 (inclusief foto's) reisverslag deel 2 (inclusief foto's) reisverslag deel 3 (inclusief foto's) reisverslag deel 4 (inclusief foto's) Wat we er achteraf van vonden, conclusie. Veelgestelde vragen, o.a. over terugreis. Wat voor fietsen hebben we, wat namen we mee, hoe bevielen de spullen? Onze voorbereiding voor de tocht. Het leuke (en minder leuke) aan een fietsvakantie (volgens ons). Rondje Belgie op de fiets, 11 dagen, 80 km. Van Nederland naar Albenga, Italiaanse Riviera. Grotendeels de Venetie-route. Animated movies, 3D Studio Max stuff, VRML About me, email address Travel Home, travels sorted by activity Annapurna Base Camp trek, Chitwan, rafting, Kathmandu & around Road trip through Sweden in march Canadian Rockies + Vancouver Island A weekend with friends on the Dutch Wadden Island of Ameland Sydney, Fraser Island, diving Great Barrier Reef, Outback, Kakadu, Litchfield Granada, Barcelona, and Portuguese Algarve Total solar eclipse in Turkey, 2006 Cycling trip around Belgium - in Dutch only Cycling from the Netherlands to Italy - in Dutch only
English

Barcelona-route:

Algemeen:

Andere fietstochten:

Beschrijving van onze fietstocht van Eindhoven naar Barcelona (deel 1)

Eric en ik zijn in april/mei 2003 van Eindhoven naar Barcelona gefietst. Op deze paginas vind je het "live" verslag van onze reis, zoals we het tijdens de tocht vanuit internet cafes geschreven hebben.
We volgden de route beschreven door Paul Benjaminse, en hebben ook wat persoonlijke aanvullingen op deze route genoteerd.
Heb je vragen of commentaar, neem dan contact op via het email adres op mijn home pagina!
(English) version of these pages.

Dag 1 - Maandag 28 april 2003
Bestemming: Maastricht
Afstand: 77 km
Tot afstand: 77 km
Gem snelheid: 18 km/uur
Max snelheid: 34 km/uur
Maar liefst om 13:15 waren we thuis weg, en om 18:15 stonden we in Maastricht! Thuis, bij het vertrek. Toen we startten regende het een beetje, in Waalre was het droog, en in Belgie scheen de zon, dus we gaan de goede kant op. We fietsten in Belgie vooral langs de Zuid Willemsvaart, met flinke wind tegen: beulen! Omdat het al zo laat was hebben we in Maastricht een hotel genomen, en zijn uit gaan eten. Voorlopig de laatste avond in Nederland! De barkeeper in het hotel in Maastricht vond het onbegrijpelijk, wat we willen doen, verklaart ons compleet voor gek, maar we hebben er zin in!

Bovenaan pagina
Dag 2 - Dinsdag 29 april 2003
Bestemming: Remouchamps (Belgie)
Afstand: 78 km
Tot afstand: 155 km
Gem snelheid: 17.6 km/uur
Max snelheid: 44 km/uur
Rond de middag waren we in Luik/Liege. In Luik hebben we ge-internet. īs Ochtends hadden we harde wind tegen, en was het weer flink beulen. Het stuk van Maastricht naar Luik is sowieso niet bepaald inspirerend. Maar 's middags kwam de zon door, nam de wind af, en was het heerlijk fietsen door de Ardennen, o.a. langs de Ourthe. Prachtig, door de bossen. Om een uur of 4 stopten we bij een camping in Remouchamps.

Bovenaan pagina
Dag 3 - Woensdag 30 april 2003
Bestemming: Houffalize (Belgie)
Afstand: 64 km
Tot afstand: 222 km
Gem snelheid: 16 km/uur
Max snelheid: 46 km/uur
Oei oei, wat een rotdag! In de stromende regen alles ingepakt, lekker zware natte tent, en na een snel staand ontbijt onder een afdakje zijn we maar gauw gaan fietsen om op te warmen. Het regende de hele tijd, soms hard, soms zacht, maar in ieder geval non-stop. Gestaag is het woord! We lunchten in een cafe, waar we druipend en soppend op een rieten stoel een omeletje aten. Waarschijnlijk zagen ze ons liever gaan dan komen. We hadden een wat rustige dag gepland, met maar 65 makkelijke km, maar die vielen erg zwaar, met onafgebroken heuvel-op, heuvel-af, en dan die regen. In Houffalize zaten we erdoor, en gezien de stromende regen pakten we een hotel. Nog een minpuntje: Judith had veel pijn in haar achillespees, en die werd vuurrood en dik, er stond echt een "ei" op. Oei! We besloten hier dus maar meteen een rustdag in te plannen.

Bovenaan pagina
Dag 4 - Donderdag 1 mei 2003
Bestemming: Houffalize (Belgie)
Afstand: (rustdag)
Tot afstand: 236 km
Gem snelheid: -
Max snelheid: -
Vandaag was het dag van de arbeid, en die besteedden wij goed door Bij de brouwerij van La Chouffe,
	in Achouffe. vooral niet aan arbeid te denken! We lummelden wat, namen een sauna (doe maar luxe!), en fietsten op en neer naar Achouffe. Voor de kenners: ja, daar ligt de brouwerij van La Chouffe, een overheerlijk biertje! Daar moesten we er natuurlijk ook een paar van proeven! Judith kon vandaag bijna niet lopen door de pijn in de achillespees, en daar maakten we ons toch wel zorgen om. Het zal toch zeker niet zo zijn dat we nu al moeten stoppen?! De Chouffjes hielpen wel aardig als pijnstiller, maar we twijfelen aan de geneeskrachtige effecten...

Bovenaan pagina
Dag 5 - Vrijdag 2 mei 2003
Bestemming: Neufchateau (Belgie)
Afstand: 47 km
Tot afstand: 283 km
Gem snelheid: 15 km/uur
Max snelheid: 42.5 km/uur
Nou, we zitten weer op de fiets! Judith fietst nu op doping (gaat goed, man!), dus de Tour de France kan gaan beginnen. Een arts in Houffalize heeft maar liefst 8 spuiten van 1 of ander cocaine derivaat recht in de achillespees gespoten en nu kunnen we er weer tegen. Een wondermiddel! We vragen ons af of je dat in Nederland ook zomaar krijgt, maar denken van niet...
In de Belgische Ardennen,
	vlakbij Neufchateau. We hebben alweer harde wind tegen. Tot nu toe hebben we nog maar 20 km gefietst; we gaan nog een stukje verder, maar hier was net even een internet gelegenheid.

Bovenstaande typten we in Bastogne. Daarna zijn we doorgefietst naar Neufchateau. Het was vrij zwaar fietsen tegen de wind in, maar we zitten nu om de beurt in elkaars "slipstream," dat scheelt een stuk! We gaan nog net niet continu "kop over kop," en - eerlijk is eerlijk - Judith zit net iets meer achterop dan Eric. Toen we in Neufchateau aankwamen begon het net te hozen, afgewisseld met hagel, dus we zijn naar een pensionnetje gegaan. Het eten daar was overigens echt super goed! Ooit gehoord van heilbot in algensaus? Heerlijk!

Bovenaan pagina
Dag 6 - Zaterdag 3 mei 2003
Bestemming: Vilosnes (Frankrijk)
Afstand: 78 km
Tot afstand: 362 km
Gem snelheid: 17 km/uur
Max snelheid: 52.5 km/uur
Vandaag ging het ineens een stuk beter! Met een goed been en een cocaine-poot is het prima fietsen, dat merken we wel. Vanmorgen was het nog erg koud en zwaar bewolkt, maar in de loop van de dag werd het steeds warmer en zonniger.
In het dorpje Suxy, nog net in Belgie, haakten we aan op de route Klooster van Orval. naar Barcelona, zoals beschreven in het boekje door Benjaminse. En die route bevalt ons tot nu toe uitstekend, hij voert over erg mooie, kleine weggetjes! We fietsten door prachtige bossen; daardoor werd de tegenwind flink gebroken, en schoten we goed op. We pauzeerden bij de abdij van Orval, aan het einde van een schitterende weg door het bos. Hier wordt het Orval bier gebrouwen, maar we hebben er maar geen gedronken. We hebben wel een kop soep gegeten, om een beetje op te warmen.
Vlak voorbij Orval gingen we de grens over, Frankrijk in! Dus voor Judith's collega's die dachten dat we Frankrijk niet eens zouden halen: haha! We fietsten hier door velden met koeien en schapen, en door piepkleine dorpjes. Heel landelijk en rustig allemaal.
We stopten voor de nacht in Vilosnes, op de camping. De campingbaas was er even niet, dus we zijn naar het huis van de burgemeester van Vilosnes gestuurd - daar moesten we maar om toestemming gaan vragen. Nou, met toestemming van de burgemeester himself sta je toch wel heel relaxed op de camping!

Bovenaan pagina
Dag 7 - Zondag 4 mei 2003
Bestemming: St. Mihiel (Frankrijk)
Afstand: 70 km
Tot afstand: 433 km
Gem snelheid: 17 km/uur
Max snelheid: 43 km/uur
Wauw, vandaag was het de hele dag prachtig weer, zonnig en heerlijk warm. We fietsten de hele dag door landelijk noord Frankrijk, het gebied is de Lorraine, of Lotharingen. Het is hier idioot Dorpje tussen de
	koolzaad velden in de Lorraine. rustig allemaal, je ziet bijna geen mens (die lijken allemaal de hele dag binnen te zitten op hun vrije zondag). We denken dat ze hier zouden lachen om het woord onthaasten; dat hebben ze vast niet nodig. We volgden het Maasdal de hele dag zo'n beetje naar het zuiden, door weiden met koeien, en knalgele velden met bloeiend koolzaad. Prachtig.
We pauzeerden in Verdun, en aten daar onze broodjes aan de Maaskade. We eten tot nu toe 's avonds uit, maar ontbijt en lunch regelen we zelf, buiten, met stokbrood en kaas. Verdun lijkt trouwens een erg mooie stad. Wel kan het je hier amper ontgaan dat deze regio het zwaar te verduren heeft gehad in diverse oorlogen; er zijn met name veel gedenktekens voor slachtoffers van de tweede wereldoorlog.
We fietsten door naar St. Mihiel ("La Florence du Lorraine"), en belandden daar op de erg mooie camping. Op zich hadden we nog wel verder willen fietsen, maar na dit plaatsje is er 50 km niks, tot in Toul, en dat werd wat ver.

Bovenaan pagina
Dag 8 - Maandag 5 mei 2003
Bestemming: Neufchateau (Frankrijk)
Afstand: 114 km
Tot afstand: 555 km
Gem snelheid: 18.3 km/uur (geen tegenwind!)
Max snelheid: 55 km/uur (voorlopig record! we doen hierin een competitie) [Later hebben we dit ruimschoots verbeterd...]
We zijn nu in Toul, en hier is waarachtig zomaar een internet cafe, dat wonderlijk genoeg ook open is!! Dit geeft wel eens problemen. We doen ons uiterste best om regelmatig te internetten, maar dit is geen erg toeristisch gebied, en de meeste mensen kijken je op de vraag naar een internet cafe ongeveer zo aan als de koeien in de wei.
[Bovenstaande typten we in Toul.]
Na het internetten hebben we bij MacDonalds energie opgedaan, en toen hebben we nog een gigantisch eind gefietst. Het ging vandaag Eric tussen het koolzaad
	in de Lorraine. "als een trein," kun je wel zeggen, maar dan op de fiets natuurlijk! Dit komt grotendeels doordat de wind een heel stuk minder is, en ook niet meer recht van voren. Dat scheelt nogal! Verder is het ook prima weer, beetje bewolkt en droog. De was achterop de fietstassen droogt nog heel goed, maar Eric's roodverbrande armen krijgen een beetje rust.
We fietsten dus helemaal tot Neufchateau (wel een andere dan die in de Ardennen). We dachten dat dat in totaal voor vandaag 95 km zou zijn, maar het waren er dus 114! En we konden niet echt eerder stoppen, omdat de campings hier erg dun gezaaid zijn, om de 50 km of zo. Hotels zijn er wat meer, maar bij goed weer gaan we daar niet voor: we zijn toch geen watjes!!
Hoe we de afstand zo fout hebben kunnen inschatten moeten we nog even uit proberen te zoeken, daar waren we 's avonds te moe voor. We hebben de tent opgezet op de camping, zijn uit eten gegaan, en daarna doodmoe in bed gestort. In het algemeen zijn we 's avonds toch wel flink moe hoor, maar we hebben het gevoel dat we de eerste week, die we als "training" beschouwden, goed hebben doorstaan en dat het goed gaat.
De route van vandaag was trouwens ook heel mooi. Eerst een klim van 8 km, toen een lang stuk glooiend, langs Toul, met veel wijndorpjes. We zagen de Maas nog in de buurt van z'n bron - een pis riviertje van niks, 3 m breed, niet stromend, en vol algen! Je kunt je nauwelijks vooorstellen dat die half Limburg onder water kan zetten.