Intropagina van de fietstocht Eindhoven - Barcelona Onze gefietste route, plus officiele route Paul Benjaminse reisverslag deel 1 (inclusief foto's) reisverslag deel 2 (inclusief foto's) reisverslag deel 3 (inclusief foto's) reisverslag deel 4 (inclusief foto's) Wat we er achteraf van vonden, conclusie. Veelgestelde vragen, o.a. over terugreis. Wat voor fietsen hebben we, wat namen we mee, hoe bevielen de spullen? Onze voorbereiding voor de tocht. Het leuke (en minder leuke) aan een fietsvakantie (volgens ons). Rondje Belgie op de fiets, 11 dagen, 80 km. Van Nederland naar Albenga, Italiaanse Riviera. Grotendeels de Venetie-route. Animated movies, 3D Studio Max stuff, VRML About me, email address Travel Home, travels sorted by activity Annapurna Base Camp trek, Chitwan, rafting, Kathmandu & around Road trip through Sweden in march Canadian Rockies + Vancouver Island A weekend with friends on the Dutch Wadden Island of Ameland Sydney, Fraser Island, diving Great Barrier Reef, Outback, Kakadu, Litchfield Granada, Barcelona, and Portuguese Algarve Total solar eclipse in Turkey, 2006 Cycling trip around Belgium - in Dutch only Cycling from the Netherlands to Italy - in Dutch only
English

Barcelona-route:

Algemeen:

Andere fietstochten:

Beschrijving van onze fietstocht van Eindhoven naar Barcelona (deel 4)

Heb je vragen of commentaar, neem dan contact op via het email adres op mijn home pagina!

|English|
Dag 25 - Donderdag 22 mei 2003
Bestemming: Tuchan (Frankrijk)
Afstand: 84 km
Tot afstand: 1760 km
Gem snelheid: 16.4 km/uur
Max snelheid: 45.5 km/uur
Vandaag was weer een echt schitterende zonnige dag! Het was vandaag ineens een stuk warmer, we hebben zonder jas aan kunnen lunchen onderweg. En het was heel mooi fietsen! Platanen langs de Canal du Midi. We volgden de Canal du Midi nog wat verder naar het westen, en met de kilometer teller op 1680 km zagen we voor het eerst een besneeuwde top van de Pyreneeen liggen!
We bogen af naar het zuiden, en ineens leek het net of we in Spanje waren! Catalaanse naambordjes langs de weg, droge rode grond, alles ziet er hier een beetje anders uit. Wel fietsen we nog steeds voornamelijk langs wijngaarden.
We kwamen nog een Nederlands stel tegen dat dezelfde route fietst, maar naar het noorden toe, en zij waarschuwden ons dat onze oorspronkelijk geplande camping van vanavond, in Durban, er niet is - hij is kennelijk weggespoeld in een overstroming.
We hadden vandaag een paar flinke klimmen, en de harde wind van de afgelopen dagen (die overigens Tramontane heet) zat ons af en toe erg tegen, maar ook wel eens flink mee. Maar het ging lekker.
Wijngaarden van de Languedoc-Rousillon. Laat in de middag fietsten we over de Col d'Extreme (die dreigender klinkt dan hij is) en daarna kwamen we aan in Tuchan. We brachten de avond op de camping door met Hans en Alexandre. Hans is een Groninger die dezelfde route doet als wij, en daarna nog een poosje in Spanje blijft fietsen. Alexandre, uit Schiedam, is op een schitterende fiets vol vlammen en vlaggetjes op weg naar zijn vriendin in Barcelona.

Bovenaan pagina
Dag 26 - Vrijdag 23 mei 2003
Bestemming: Maureilles-las-Illas (Frankrijk)
Afstand: 67 km
Tot afstand: 1827 km
Gem snelheid: 14.8 km/uur
Max snelheid: 46.5 km/uur
Toen we vanmorgen opstonden was Eric niet lekker. We hebben toch ingepakt en de hele dag gefietst, maar Eric voelde zich slecht, en heeft een keer langs de kant van de weg overgegeven.
Los van dat was het een schitterende fietsdag. Mooi weer en prachtige uitzichten! De Pyreneeen recht voor ons! We trokken vandaag echt de Pyreneeen in, en we hadden flink wat klimmen, met ook hele mooie beloningen in de vorm van vergezichten. We konden de grote snelweg de Pyreneeen in zien slingeren, en erg mooi was ook het uitzicht op Perpignan, in de verte, aan de Middellandse Zee.
Omdat Eric zich slecht voelde wilden we in Maureilles een hotel nemen, maar er was er geen, dus we belandden op de camping. Ai ai, en het zat niet mee, want toen we de tent opzetten brak onze tweede tentstok! We hadden maar 1 repareer stukje, en stonden een beetje met de handen in het haar, maar we zijn door andere kampeerders gered. Hans van gisteravond stond hier ook op de camping, en had nog een reparatiestukje dat we konden gebruiken, en een paar Duitsers hadden gereedschap om de bramen van de breuk af te breken. De Duitse vrouw vond de zieke Eric maar zielig en heeft zich over hem ontfermd door een paar keer venkel thee voor hem te maken. Zo zie je toch maar weer. De meeste mensen zijn erg aardig voor toerfietsers, erg behulpzaam.

Bovenaan pagina
Dag 27 - Zaterdag 24 mei 2003
Bestemming: Figueres (Spanje)
Afstand: 58 km
Tot afstand: 1885 km
Gem snelheid: 14.1 km/uur
Max snelheid: 47.5 km/uur
De grens van Frankrijk naar Spanje...
	van grind naar asfalt! Vandaag was de dag van de grote pas over de Pyrreneeen! Eric voelde zich weer wat beter, en we waren op tijd op weg. Makkelijk was het niet, Frankrijk stelde ons nog even voor een laatste proef: direct na het ontbijt begon het klimmen, met 6 km/uur tegen een bult omhoog. We klommen over een klein slingerend weggetje naar Las Illas, een prettige rustige weg. Over een afstand van 15 km klommen we zo'n 600 m. Soms was het wat vlakker, maar er zaten ook stukken in van 13%, en dan voel je iedere gram baggage die je bij je hebt aan die fiets trekken, naar achteren, naar beneden! De laatste kilometers naar de pas zijn trouwens onverhard, maar dat was nog wel te fietsen (en daarom komt hier bijna geen autoverkeer). Hevig zwetend en heigend kwamen we boven aan, en stonden we aan de Spaanse grens (na 1840 km)! Het enige dat je ervan merkt is dat het grindpad, zodra je Spanje inrijdt, plotseling overgaat in mooi asfalt - er staat niet eens een landenbord. En na deze klim kwam een fantastische, suizende afdaling, Spanje in!
We fietsten vandaag niet al te veel verder, daalden alleen af naar Figueres. Eindelijk weer een grotere stad, maar Judith kreeg bij het zien van de drukte meteen heimwee naar de rustige plattelandsdorpjes... Figueres heeft wel een camping, maar we hebben een hotel genomen.
's Avonds hebben we in Figueres gegeten met Hans, de Groninger, en de aankomst in Spanje gevierd! We hebben hem ook de reparatiestukjes van de tentstokken gegeven. Wij hebben nog maar een paar dagen te gaan, en gaan verder wel in hotels, en hij heeft ook een kapotte stok waarmee hij nog tot 12 juli moet doen!

Bovenaan pagina
Dag 28 - Zondag 25 mei 2003
Bestemming: Figueres (Spanje)
Afstand: - km
Tot afstand: 1885 km
Rustdag in Figueres! We hebben het Dali museum bezocht, dat erg de moeite waard is. Verder hebben we een terugvlucht geboekt via internet - we vliegen vrijdag terug vanuit Barcelona. De vlucht kost 89 euro pp, en voor de fietsen komt er 25 euro per stuk bij [naschrift: die 25 euro per fiets hebben we nooit betaald, misschien hebben we het verkeerd begrepen, of is er door iemand een foutje gemaakt]. Handig dat je op zo'n korte termijn een vlucht kunt boeken, en voor zo weinig geld. De goedkoopste vlucht is trouwens maar 19 euro per persoon (!!) maar die is om 6:45 's ochtends, en we kunnen zo vroeg niet met de trein naar het vliegveld.
Het was maar goed dat we een hotel hebben genomen in Figueras, want afgelopen nacht werd Eric weer ziek - overgeven en diarree. Hopelijk wordt het snel beter, want morgen willen we weer verder! Daarbij heeft het de hele nacht gegoten, en in een tent met twee kapotte tentstokken, die op instorten staat, was het dus verre van relaxed geweest!

Bovenaan pagina
Dag 29 - Maandag 26 mei 2003
Laat die regen maar komen! Bestemming: San Feliu (Spanje)
Afstand: 96 km
Tot afstand: 1982 km
Gem snelheid: 15.5 km/uur
Max snelheid: 61 km/uur
Op de valreep nog even allebei de maximum snelheid gehaald!
Vanmorgen laadden we de fietsen in de regen op, en toen we in onze korte broeken opstapten zagen we de Spanjaarden in het hotel toch wel flink meewarig kijken! Gekke Hollanders, zullen ze wel denken. Het regende een paar keer vandaag, maar gelukkig niet al te veel.
We begonnen met fietsen door de heuvels, steeds kleine stukjes op en neer. We hadden niet het idee dat dit nou een spectaculair mooi gebied is: allemaal wat rommelig aandoende dorpjes, varkensboeren, geen echt spectaculaire landschappen. Maar na een paar uur maakten we nog een flinke klim van zo'n 300 m, door een bos, en kregen we weer schitterende uitzichten en een prachtige afdaling. De laatste "echte" van deze vakantie!
Vlak na deze afdaling houdt de routebeschrijving van onze tocht op, met een laatste tip dat er een fietspad naar de kust loopt. Het was Langs het fietspad naar San Feliu. even zoeken naar dit fietspad, maar we hebben het gevonden, en zo'n 20 km lang gevolgd naar San Feliu, aan de Middellandse Zee. Het pad is wel onverhard, en door de regen van de afgelopen dagen (plassen!) af en toe wat lastig te fietsen. Maar we zijn allang blij, het is altijd stukken beter dan het fietsen over de doorgaande wegen hier!
We namen een hotel in San Feliu. Met Eric gaat het weer wat beter, maar voor de zekerheid eet hij vandaag alleen rijst en brood.

Bovenaan pagina
Dag 30 - Dinsdag 27 mei 2003
Bestemming: Mataro (Spanje)
Afstand: 75 km
Tot afstand: 2056 km
Gem snelheid: 14.9 km/uur
Max snelheid: 44 km/uur
Vanmorgen begon nog met een erg mooi stuk, langs de kust naar het zuiden. Het is een steile, hoge, rotskust, dus de uitzichten De rotskust ten zuiden van San Feliu. over zee, en naar dorpjes op andere rotspunten, was erg mooi. Dit werd ook wel een beetje geholpen door zon!
Na een paar uur hoog boven de zee klimmen en dalen (steeds korte maar wel pittige klimmen), kwamen we op zeeniveau in Lloret de Mar. Het duurde een kwartier voor we er doorheen waren, en het is al volkomen duidelijk dat we daar niet op vakantie hoeven! Oef, na zo'n fietstocht door rustige landelijke gebieden is dit wel even slikken.
Vanaf Lloret was het helaas ook echt gedaan met het mooie fietsen. De rest van de dag (zo'n 40 km) fietsten we langs een grote weg, de N-II, met veel verkeer. Het was wel oppassen geblazen, maar het leek ons wel redelijk veilig. Vaak was er geen vluchtstrook, of alleen een heel smal strookje (10 cm), en soms hingen er cactus takken over de vluchtstrook, precies op blote scheen-been hoogte. De hele middag werden we versuft door het geraas van de vrachtwagens in ons linker oor, en genoten we van de uitlaatgassen. Niet bepaald leuk. Maar ja, dat wisten we vantevoren. Benjaminse (auteur van de routebeschrijving) adviseert iedereen om vanaf Figueras of zo de trein maar te pakken, en inderdaad, de laatste 70 km naar Barcelona zijn geen pretje. Maar ze zijn in principe wel te fietsen. Eerlijk is eerlijk, dat stuk vanaf Lloret hoef je alleen te fietsen om de prestatie, om het gevoel dat je echt helemaal naar Barcelona bent gefietst, en dat is precies de reden dat wij het toch doen. Even doorbijten dan maar!
We stopten in Mataro, zo'n 30 km ten noorden van Barcelona, en namen daar een hotel. Eric heeft trouwens weer normaal gegeten.

Bovenaan pagina
Dag 31 - Woensdag 28 mei 2003
Bestemming: Barcelona! (Spanje)
Afstand: 46 km
Tot afstand: 2102 km
Gem snelheid: 16.0 km/uur
Max snelheid: 38.5 km/uur
Ugh, nog zo'n 30 km langs de drukke N-II, en toen verder door de buitenwijken van.... Barcelona! Ja hoor, we hebben het gehaald! En helemaal op de fiets, nergens de trein genomen!
Tegen de middag kwamen we Barcelona infietsen, en we volgden het strand naar het centrum. Op de Pl. de Catalunya, aan de westelijke kant van de Ramblas, vonden we de Tourist Information, en een uur later hadden we een hotelkamer voor 2 nachten. Het was erg lastig om wat te krijgen, nagenoeg heel Barcelona zit vol, en vooral de extra vraag van een opslagplaats voor de fietsen maakte het wat ingewikkeld. Maar het is gelukt, we hebben een kamer in een splinternieuw hotel, heel mooi, een km of 10 uit het centrum, maar vlakbij de metro. Goedkoop issie niet... Onze fout: boek als je zo'n tocht doet gewoon een hotel, ruim vantevoren, voor de hele week of zo. Je kunt namelijk altijd tot 24 uur voor aankomst kosteloos annuleren...
We gingen naar het hotel, en laat in de middag weer de stad in. Eindelijk, de beloofde tapas!! Gelukkig maar voor Eric dat hij weer normaal kan eten! De afgelopen weken, bij zware klimmen, moedigden we elkaar aan door om de beurt onze favoriete tapas op te noemen, en nu was het dan eindelijk zover! We hebben er goed van genoten!
Zie Judith's pagina over Barcelona (van een eerdere reis) voor meer info over deze prachtige stad!

Bovenaan pagina
Dag 32 - Donderdag 29 mei 2003
Bestemming: Barcelona (Spanje)
Afstand: ca 15 km
Tot afstand: ca 2117 km
We brachten vandaag de hele dag in Barcelona door. Beetje uitslapen, en we waren ook een aantal uren kwijt met voorbereidingen voor morgen, voor het vervoer van de fietsen met het vliegtuig. Een fietsenmaker heeft onze trappers wat los gedraaid (niet helemaal) zodat we ze er morgen zelf af kunnen krijgen, en we hebben 2 grote rollen "bubbeltjes- plastic" gekocht om de fietsen op het vliegveld in te rollen.
We trakteerden onszelf maar eens op een super lunch, met cava (lokale wijn), en 's avonds gingen we weer aan de tapas. Even wat calorieen binnenscheppen!
Van de cultuur in de stad hebben we niet veel meer gezien, maar daar hebben we vorig jaar al een aardig idee van gekregen. Kijk voor meer info over Barcelona zelf, en wat je er allemaal kunt doen & zien, op Judith's pagina over Barcelona.

Bovenaan pagina
Dag 33 - Vrijdag 30 mei 2003
Bestemming: Nederland
Afstand: ca 10 km
Tot afstand: ca 2132 km
We waren om kwart voor zes op, vanmorgen, en fietsten langs het strand van Barcelona naar het treinstation Sants. Daar namen we de trein naar het vliegveld (je schijnt er verder alleen via snelwegen te kunnen komen, en dat fietsen we maar niet...). Wel hadden we er net eentje gemist, en gaan ze maar ieder half uur, dus echt vroeg waren we niet op het vliegveld.
Ergens achter de rij om in te checken hebben we met het zweet op het voorhoofd de fietsen een beetje gedemonteerd (trappers eraf, zadel omlaag, banden leeg, stuur een kwart slag draaien, voorvork naar achteren), en in het plastic ingepakt. Het was trouwens een hele toer, met volle bepakking en ook nog die gigantische rollen plastic naar het station fietsen, en we kregen heel wat verbaasde blikken!
Twee minuten voor de check-in sloot waren we klaar, en kon de balie dame beginnen met het printen van de etiketten voor 10 stuks baggage! Daar was ze niet blij mee, maar het kwam allemaal goed. We hebben er niet extra voor hoeven betalen, en ook voor het meenemen van de fietsen hebben we uiteindelijk niet extra betaald, dus het kostte alleen 85 euro voor de vlucht, plus luchthavenbelasting. Zoiets. Zie overigens de FAQ pagina voor meer praktische informatie over onze terugreis.
Om half 12 stonden we op Schiphol, waar Judith's ouders ons al op stonden te wachten! Erg fijn dat die ons op kwamen halen! En zo kwam er een einde aan dit avontuur...